Download foto

5049 x 6738 pixels / 2.6 mb

17 januari 2019

Gouden Ganzenveerlaureaat 2019: Ian Buruma

De Academie De Gouden Ganzenveer kent de Gouden Ganzenveer 2019 toe aan Ian Buruma, een internationaal befaamd essayist, historicus en Azië-deskundige.  Gerdi Verbeet, Academievoorzitter De Gouden Ganzenveer maakte de laureaat bekend in het tv-programma JINEK!

De Academie De Gouden Ganzenveer eert Buruma om zijn eigenzinnige kijk naar de wereld. Vanuit een Oosters en Westers perspectief weet hij daar –trefzeker in zijn analyse – op een zeer toegankelijke en ook verbindende wijze over te schrijven.

Zijn toewijding aan de publieke zaak van het geschreven woord, zijn grote bijdrage –juist vanuit een Nederlandse achtergrond- aan het internationale debat over politiek, geschiedenis en vrijheid, in combinatie van een literaire pen met historisch inzicht dat op een groot verantwoordelijkheidsbesef is gestoeld, maken hem tot de Gouden Ganzenveerlaureaat 2019.

De prijsuitreiking vindt plaats op donderdag 25 april a.s. in Amsterdam. Een weerslag van deze bijeenkomst wordt vastgelegd in een speciale uitgave, die in de loop van het jaar zal verschijnen.

De Academie, een initiatief van het bestuur van stichting De Gouden Ganzenveer, kent jaarlijks deze culturele prijs toe. De leden zijn afkomstig uit de wereld van cultuur, wetenschap, politiek en het bedrijfsleven.

Met deze onderscheiding wil de Academie het geschreven en gedrukte woord in het Nederlands taalgebied onder de aandacht brengen.

Voorgaande laureaten zijn Antjie Krog, Arnon Grunberg, Xandra Schutte, Geert Mak, David Van Reybrouck, Ramsey Nasr, Annejet van der Zijl, Remco Campert, Joke van Leeuwen, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Tom Lanoye, Peter van Straaten, Maria Goos, Kees van Kooten, Jan Blokker en Michaël Zeeman.

De Gouden Ganzenveer wordt financieel mede mogelijk gemaakt door Amsterdam University Press, CB,  De Nederlandsche Bank, Koninklijke Boom uitgevers, de Taalunie, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, VBK Uitgevers en WPG Uitgevers.

………………………………………………………………………………

Noot aan de redactie

Bijlage:  Beknopte biografie Ian Buruma

Foto:     Vrij van rechten, met vermelding van Merlijn Doomernik, download www.goudenganzenveer.nl;

Contact:            Annechien Visser, T 020-4752053

Biografie

Gouden Ganzenveerlaureaat 2019: Ian Buruma

Ian Buruma, (Den Haag, 1951) is een internationaal befaamd essayist, historicus en Azië-deskundige. Hij schrijft regelmatig voor The New Yorker, The New York Review of Books en in ons eigen land voor NRC Handelsblad, en werkte mee aan documentaires voor de BBC en CNN.

Momenteel is hij hoogleraar Democracy, Human Rights and Journalism aan het Bard College in New York.

In 2008 ontving Buruma de Erasmusprijs voor zijn buitengewone bijdrage aan de Nederlandse cultuur.

Tot zijn bekendste boeken horen Occidentalisme, De spiegel van de zonnegodin, Dood van een gezonde roker,  Het loon van de schuld  en 1945. Biografie van een jaar en Hun beloofde land. Mijn grootouders in tijden van liefde en oorlog. In 2018 verscheen Tokio mon amour. Japanse avonturen, het portret van een jonge schrijver en van de stad die hem mede vormde.

Op donderdag 25 april a.s. ontvangt Ian Buruma de Gouden Ganzenveer 2019.

Freshbits Internet Communicatie